חרבות ברזל: אב הגיש בקשה לפינוי דחוף של הקטינים לארה"ב. מה קבע בימ"ש?
top of page
  • תמונת הסופר/תעו"ד אורית יצחקי

חרבות ברזל: אב הגיש בקשה לפינוי דחוף של הקטינים לארה"ב. מה קבע בימ"ש?

אב הגיש בקשה דחופה להעביר את הילדים לארה"ב בגלל מלחמת חרבות ברזל, האם התנגדה והאפוטרופא לדין סברה שהילדים צריכים להשאר בארץ ביחד עם אמם


אב הגיש בקשה דחופה לבית המשפט לענייני משפחה בחיפה, כב' השופטת הילה גורביץ עובדיה, לפינוי דחוף של הילדים למקום מבטחים בפלורידה בשל מלחמת חרבות ברזל, וכן לבטל את צווי עיכוב היציאה מהארץ לילדים.


האב, שהגיש את הבקשה ביום 19.10.23, טען כי בגלל שישראל מצויה במלחמה מאז 7 באוקטובר 2023 וצפויה פלישה לעזה - המצב בארץ יחמיר מבחינה ביטחונית ולכן צריך לפנות את הילדים מישראל בדחיפות באוניות חילוץ או טיסות חילוץ אמריקאיות. האב טען, בין היתר, כי זו טובתם הפיזית של הילדים לא להמצא בישראל בשל המלחמה וסכנת פגיעת טילים וגם טובתם הפסיכולוגית לא להחשף לצופרי האזעקה והצורך לחפש מחסה בעת שמיעת אזעקות.


האב הפנה את בית המשפט לאמנה לזכויות הילד של האו"ם, וטען כי הדרך להגן על הילדים היא להטיס אותם לארה"ב. האב אף הזכיר בבקשתו כי גם בשואה כשהיתה להורים הזדמנות לחלץ את הילדים למקום מבטחים "ההורים עשו זאת בלי לחשוב פעמיים", וכי גם במלחמות הבלקן האום הפעיל תוכנית חילוץ לילדים בצו הומניטרי.

האם, התנגדה לבקשת האב וטענה כי האב בעצם מבקש לחטוף את הילדים בחסות החוק. האם טענה טענות רבות בין היתר, כי האב ניתק את הקשר עם ילדיו, וכי מעבר לניתוק הפיזי הוא מנותק מהם רגשית וכלכלית ומסרב לקשר טלפוני עמם. עוד ציינה האם, כי בעוד היא נמצאת בארץ בלי סיוע בני משפחה, היא נאלצת להתמודד עם ההזנחה הפושעת של האב, בזמן שהוא עסוק בניהול "טרור משפטי" נגדה.


בנוסף ציינה האם, כי לאב אין כתובת עדכנית ובעבר הוא ניסה למנוע את חזרתם של הילדים לארץ כשהיו אצלו בביקור, נקט בהליכים משפטיים וחשף אותם לשוטרים עמם הגיע לשדה התעופה. עוד טענה האם, כי הילדים לא מכירים את הוריו של האב, סבם וסבתם, והם לא מצוים עמם בקשר מזה שנים.


האפוטרופא לדין שמונתה, קבעה כי טובת הקטינים היא להשאר עם אמם בישראל, וכי בימים אלה יש חשיבות לשמירת השגרה והיציבות בחיי הקטינים. כמו כן, בקשת האב לא ניתנת ליישום שכן לא ברור עם מי הוא מבקש שהילדים ישהו מאחר והוא מנותק מהם תקופה ארוכה, ובכלל לא לכל הילדים יש אזרחות אמריקאית.


בית המשפט דחה את בקשת האב וקבע כי לא ניתן לחייב את האם לשלוח את הילדים מחוץ לגבולות מדינת ישראל בניגוד לדעתה והסכמתה. בית המשפט ציין, כי בכל הכבוד לטענת האב בנוגע למסוכנות לדעתו שקיימת במדינת ישראל, הדברים לא מייצגים את המציאות כהוויתם, וחזקה על האם שהיא מקפידה על הנחיות פיקוד העורף ושומרת על ביטחון הקטינים.


עוד קבע בימ"ש, כי האב הגיש בקשתו ביום 19.10.23 בזמן שטיסות החילוץ התקיימו במועד מוקדם יותר, ודי בכך היה כדי לדחות את הבקשה.


יחד עם זאת הדגיש בית המשפט, כי יש לדחות את הבקשה גם לגופה, שכן האב מנותק פיזית מילדיו לאחר שעזב את הארץ, האב לא שיתף פעולה עם גורמי טיפול בלשמר קשר טלפוני או באמצעים חזותיים בין הילדים לבינו, ולא עשה דבר לשם חידוש הקשר עמם.


בנוסף לכל זאת, האב לא משלם את מזונות הילדים, ולא מעורב בחייהם. בית המשפט לא התעלם מכךף שבחודש יוני 2022 כשהמשיבה טסה את הילדים לארה"ב לשם ביקור, האב נקט נגדה הליכים משפטיים על מנת לנסות להשאיר את הילדים בארה"ב.


בית המשפט חייב את האב בהוצאות משפט לטובת האם ולטובת אוצר המדינה בגין ייצוג הסיוע המשפטי.


תלה"מ 35668-05-23



חרבות ברזל: בקשה לפנות דחוף את הקטינים מישראל
חרבות ברזל: בקשה לפנות דחוף את הקטינים מישראל

bottom of page