להט"ב: צו הורות פסיקתי הוא בלתי הפיך, הורים לא יכולים להתגרש מהילדים
top of page
  • תמונת הסופר/תעו"ד אורית יצחקי

להט"ב: צו הורות פסיקתי הוא בלתי הפיך, הורים לא יכולים להתגרש מהילדים

איך יכול להיות שלהט"בים נלחמים על ההורות שלהם כשהם בונים את התא המשפחתי שלהם, וכשהם מחליטים להפרד הם מבקשים לבטל את צווי ההורות כך סתם? פתאום מוצאים דופי במי שהיה עד לא מזמן בן זוגם / בת זוגן, ומנסים להראות בכל דרך שהוא/היא בעצם לא ההורה של הילד שלהם?


אז קצת סדר.


מרגע שאדם נרשם הורה של קטין, הוא הורה שלו לכל דבר וענין. זה לא משנה אם ההורות נוצרה מהורות ביולוגית, מהליך אימוץ או צו הורות פסיקתי. ההורה הרשום מקבל זכויות של הורה ומקבל עליו חובות של הורה. כך, גם אצל הורים להט"בים – מרגע שיש צו הורות פסיקתי, ההורה הלא גנטי הופך להיות הורה של הילד, אפוטרופוס שלו לכל דבר, לחובות ולזכויות. אדם שמבקש להפוך להורה של ילד חייב לשאת במלוא האחריות כלפיו, וזה לא משנה אם ההורות נקבעה ע"פ צו הורות פסיקתי או בדרך אחרת.


הורים להט"בים שנלחמים בבית המשפט על מנת לבטל את צו ההורות הפסיקתי של ההורה השותף שלהם לא יקבלו את מבוקשם. צו הורות יוצר סטטוס סופי ובלתי הפיך כלפי הילדים וכלפי ההורים. פרידה של הורים לא מהווה עילה לביטול צו הורות פסיקתי, בדיוק כמו שגירושין של בני זוג סטרייטים לא מבטלים את ההורות והאפוטרופסות של אחד ההורים. אף אם נרחיק לכת – גם הורה שנוטש את ילדו הביולוגי – הורותו לא נשללת, ולא מתבטלת.


ביטול צו הורות פסיקתי הוא בלתי הפיך, למעט במקרים חריגים ביותר. פרידה, ניתוק קשר, תחושות של ריחוק מהילד הם לא עילה לביטול של צו הורות.


גם הסכמה בין הורים לביטול צו הורות פסיקתי לא תעזור, מפני שהדבר מהווה פגיעה מהותית בזכויות של הילדים.

בית המשפט המחוזי קבע בצורה ברורה, כי מי שמבקש צו הורות פסיקתי שידע שהורותו זו אינה על תנאי והיא כמו הורות ביולוגית כמעט לכל דבר וענין. בית המשפט קובע מפורשות: "לא מדובר בהורות "פריכה" ולא מדובר בהורות התלויה בקשר הזוגי עם ההורה השני. החיובים כלפי הילד שרירים וקיימים אף במצב שבו בחר ההורה לנטוש את ילדו ולהתנתק ממנו או כשהחליט לצמצם את הקשר עמו במידה כזו או אחרת" (עמ"ש 53065-11-20).


להט"ב - החלטתם לבנות משפחה? זכרו שההורות שלכם לילדים היא לתמיד!


לייעוץ משפטי מוזמנים ליצור עמי קשר ישירות בנייד 0548083174 או באמצעות אתר המשרד




bottom of page